AKUTNUMRE

Akutnumre

Ring 1-1-2, hvis du har behov for politiets, brandvæsenets eller ambulancetjenestens akutte udrykning

Hvad sker der når du ringer 1-1-2?

Dit opkald modtages af en af de tre Alarmcentraler, hvor operatøren typisk vil spørge ind til:

  • Hvad der er sket
  • Hvilken hjælp der er brug for
  • Hvor mange der måtte være kommet til skade
  • Hvor hjælpen skal sendes hen

Er der akut behov for politi, viderestilles dit opkald til den respektive politikreds’ vagtcentral. 

Er der akut behov for en ambulance, vil dit opkald blive viderestillet til Region Sjællands ambulancevagtcentral, hvor en sygeplejerske, paramediciner el. behandler overtager opkaldet.

 

Ring 1-1-2 hvis du har akut brug for hjælp

Det kan f.eks. være hvis:

  • Du kommer ud for, eller er vidne til en trafikulykke med tilskadekomst
  • Opdager der er brand eller kommer røg fra en bygning
  • Ser et indbrud hvor tyven stadig er der, eller overværer et slagsmål

1818 Akuthjælp Region Sjælland

Eksempler på hvornår du skal ringe 1818

  • Lægevagten – hvis du bliver akut syg uden for din egen læges åbningstid
  • Skadestuen – ring til skadetelefonen hvis du har behov for at blive behandlet for en skade
  • Psykiatrisk akutmodtagelse – hvis du har psykisk sygdom og akut brug for hjælp

 

1812 Dyrenes vagtcentral

Eksempler på hvornår du skal ringe til 1812

  • Du finder et vildt dyr med tydelige tegn på sygdom eller skade
  • Du har mistanke om vanrøgt af kæledyr eller landbrugsdyr
  • Du har påkørt et dyr, som overlevede ulykken

 

1-1-4 politiets servicenummer

Eksempler på hvornår du skal ringe til 1-1-4:

  • Anmeldelse af forbrydelser, der ikke har akut behov for politiets udrykning
  • Du har brug for vejledning ift. færdsel, parkering eller lign.
  • Du vil videregive et tip til politiet
  • Generelle forespørgsler